Nexus Interim Logo

Godt nytår: Inspiration til 2017’s strategiske eksekveringer.

29-12-2016




Markedet for Interim Management vokser kraftigt i Danmark og internationalt.
 
Væksten er drevet af behovet for at eksekvere transformationsprojekter effektivt og for hurtigt at lukke kritiske gaps i organisationen.
 
Andre drivere er øget uforudsigelighed, kortere tidsperspektiver, stigende resultatkrav, og en tendens til at organisationer bliver mere og mere lean.
 

Eksempler på cases bag Nexus vækst

2016 har været et godt år hos os i Nexus, hvor vi har haft et stærkt, internationalt samarbejde gennem WIL Group og en vækst på 17 procent. Væksten har primært været indenfor transformations- og cross-border-projekter.
 
Vi har udvalgt otte interessante eksempler på krævende opgaver fra det forgangne år, som du kan læse mere om længere nede i brevet.
 

  1. Factory Manager til krævende stilling i Baltikum
  2. Kommerciel projektleder til ERP-implementering
  3. Projektleder til etablering af ny produktionslinje
  4. CFO til transformationsopgave i dansk datterselskab
  5. Interim Manager sikrede momentum, da en rekruttering slog fejl
  6. Lønchef til at sikre lønudbetaling i større virksomhed
  7. Fremskridt i transformationsproces blev sikret til trods for leders barsel
  8. Financial Analyst til strategiske transformationsprojekter

 
Vi oplever, at kravene til Interim Managers er skærpet, fordi projekterne bliver mere og mere forretningskritiske. En udvikling, som vi forventer fortsætter i det kommende år.
 
Vores omfattende samarbejde med WIL Group sikrer os en leveringssikkerhed, med samme høje kvalitet på Interim Managers både i Danmark og i udlandet.
 
Vi ser frem til at assistere dig med velkvalificerede Interim Managers i et spændende 2017.
 
De bedste nytårshilsner
Nexus-teamet


 

1) Factory Manager til krævende stilling i Baltikum

En virksomhed havde behov for en Interim Factory Manager i Baltikum til at implementere et antal forretningskritiske effektiviseringsprojekter og sikre den daglige drift af fabrikken. Virksomhedens krav var omfattende i forhold til faglige, personlige, sproglige og sociale kompetencer.
 
Fabrikken er en af de større i Baltikum, og der var ikke lokale Interim Managers med de nødvendige erfaringer til at gennemføre alle forandringerne.
 
Gennem WIL Group præsenterede vi på 10 dage fire kandidater via videokonference, som alle opfyldte kundens krav og forventninger. En russisk profil med stor erfaring fra internationale virksomheder blev valgt, efter et personligt møde og besøg på fabrikken.

 

2) Kommerciel projektleder til ERP-implementering

En hastigt voksende, større handelsvirksomhed havde igangsat en omfattende opgradering af deres ERP-system. Undervejs erfarede man, at projektet krævede flere forretningsmæssige kompetencer og projektlederressourcer end oprindeligt forudset.
 
Man besluttede derfor at engagere en Interim Manager, som kunne styrke den interne projektledelse og tilføre specifik kompetence og erfaring med det aktuelle ERP-system.
 
Interim Manageren havde erfaring fra en række tilsvarende systemimplementeringer og kunne sikre en effektiv og tilfredsstillende implementering.

 

3) Projektleder til etablering af ny produktionslinje

Efter at være blevet opkøbt af en international virksomhed, skulle vores kunde indføre en større forandring på et produktionsanlæg. Forandringen indebar flytning af eksisterende produktionslinjer og installation af en ny produktionslinje indenfor et nyt teknologisk område.
 
Projektet havde en stram tidsplan, og virksomheden havde ikke de nødvendige kompetencer internt til at gennemføre programmet. Tre kandidater med tung erfaring indenfor projektledelse, omlægning af produktionsanlæg og teknologien bag kundens produktområde blev præsenteret.
 
Kunden valgte den mest erfarne af kandidaterne. Kandidatens solide erfaring gav det fornødne overskud til at løse opgaven på den begrænsede tid, der var til rådighed.
 
 

4) CFO til transformationsopgave i dansk datterselskab

I et dansk datterselskab til en international koncern forlod økonomidirektøren hastigt selskabet, hvilket skabte et akut behov for en interim løsning.
 
Kunden ansatte en Interim Manager med mere end 10 års CFO-erfaring fra store og mellemstore virksomheder. Kandidatens omfattende erfaring viste sig yderst nødvendig, da problemerne i afdelingen var langt større end forventet.
 
Interim Manageren sikrede nye kompetencer indenfor regnskab og økonomistyring, bedre rapportering til moderselskabet og mere sikre økonomiprocesser.
 

 

5) Interim Manager sikrede momentum, da en rekruttering slog fejl

En virksomhed havde været gennem et rekrutteringsforløb uden at finde en egnet kandidat til en stilling som Supply Chain Director. For ikke at miste mere tid blev Nexus kontaktet.
 
Virksomheden ønskede en Interim Manager som havde bred erfaring med hele supply chain-kæden, herunder produktion, logistik, kvalitetssikring, lagerstyring og LEAN.
 
Fire kandidater blev præsenteret. Den valgte Interim Manager startede så hurtigt, at der var tid til overdragelse af viden og opgaver fra den fratrædende Supply Chain Director.
 
 

6) Interim lønchef sikrede lønudbetalingen i større virksomhed

Store interne udfordringer med leverance og kvalitet i lønhåndtering hos en større virksomhed gjorde, at en Interim Manager skulle på plads hurtigst muligt.
 
Udover faglige kompetencer, var det afgørende, at Interim Manageren havde solide menneskelige og ledelsesmæssige kompetencer, da afdelingen havde brug for kompetent støtte, empati og lederskab for at kunne fungere optimalt igen.
 
Stillingen krævede i øvrigt erfaring med lønudbetaling til timelønnede og funktionærer i store virksomheder. Efter seks dage præsenterede vi to kandidater, hvoraf en Interim Manager til stillingen blev valgt.
 
Interim Manageren blev præsenteret for sine nye kollegaer samme dag.
 
 

7) Fremdrift i transformationsproces blev sikret til trods for leders barsel

En større dansk produktionsvirksomhed, med produktionsfaciliteter i både Danmark og udlandet, havde behov for en Interim Manager som kunne indtræde i et barselsvikariat for virksomhedens nuværende indkøbschef.
 
Indkøbsafdelingen var midt i en større omstillings- og effektiviseringsproces, og det var derfor særligt vigtigt med en meget erfaren Interim Manager, som både kunne sikre momentum og effektivitet i den daglige drift.
 
Vi fandt en positivt overkvalificeret kandidat, som sikrede den daglige drift og den fortsatte fremdrift i forandringsprocessen.
 
 

8) Financial Analyst til strategiske transformationsprojekter

Kunden stod overfor en større strategisk omstilling, hvor en lang række strategiske initiativer skulle formuleres og eksekveres.
 
Der var behov for en erfaren Financial Analyst med strategisk forståelse, som havde evnerne til at etablere komplicerede business cases og facilitere workshops i forbindelse med de strategiske transformationsprojekter.
 
Vi præsenterede tre kandidater med indgående erfaring fra virksomhedens produktområde. Kunden valgte en kandidat, som havde startet sin karriere som management konsulent og sidenhen suppleret med industrierfaring som controller og analytiker.

Nexus Interim Management A/S
T: +45 7022 6555
E: nexus@nexus-interim.dk

København
Kompagnistræde 13, 3.
1208 København K

Aarhus
Ny Banegårdsgade 55, st.
8000 Aarhus C